Whole Foods

31 juli 2018 - Durham, Verenigde Staten

Whole Foods is een Amerikaanse supermarkt keten die biologische en lokale producten verkoopt zonder kunstmatige toevoegingen. En nog veel meer.

Vandaag neem ik je mee naar dit attractiepark voor fancy food lovers. Het is er heerlijk koel en er klinkt een lekker en relaxt muziekje op de achtergrond. Bij binnenkomst neem je een karretje of mandje. De meeste mensen kiezen voor een kar. Totaal afgeleid vergeet ik uberhaupt iets te pakken. Bij de ingang vindt je desinfectant om je handen te reinigen, wat ik een top idee vind. Geconfronteerd met mijn verwilderde blik die zich weerkaatst via de smetteloos gereinigde marmeren vloer, sta ik voor het grote ‘waar zal ik beginnen dilemma’. Je hebt meerdere opties. Je kunt bijvoorbeeld ‘gewoon’ boodschappen doen en aardappels, groenten en vlees kopen. Ik was alleen niet voorbereid op een marathon van 88 paden waarbij je op z’ n minst 300 soorten aardappels, 500 soorten groenten en 800 verschillende vleesvarianten ziet. De moed zakt me in mijn afgesleten teenslippers van de Action als ik de hoeveelheid aan keuzes zie. Met een dappere Hollandse tred besluit ik toch het paradijs van de keuzestress te betreden. Ik begin bij de gezonde afdeling. De groenten zien er fris, groen en gestyled uit. In gedachten verzonken sta ik mij verwonderd af te vragen hoe dit komt als ik plotseling het schap voor mij zie veranderen in een fata morgana waarin de Niagara waterfalls zich uitstorten over de green zone. Een ingebouwde sproeiersysteem zorgt ervoor dat de groenten ongeveer iedere 15 minuten worden bewatert en geen kans krijgen om te verpieteren. Ik wenste dat ik zo’n sproeier op mijn fietshelm had die mij zou besproeien wanneer mijn hoofd het kookpunt bereikt en overeenkomt met een overrijpe roma tomaat.

Na 10 keer dezelfde medewerker te hebben gepasseerd en het nog steeds erg goed met ‘m gaat, heb ik een paar producten in mijn handen. Mijn nagels zijn totaal afgekloven en er dwarrelt roos van mijn roodverbrande kop (want ik draag helemaal geen helm). Ik denk dat ik maar ga afrekenen. Maar dan valt mijn overprikkelde oog op een andere afdeling. De reeds voorbereide voedsel afdeling. Je haalt eten wat al is bereid voor je. Er zijn verschillende ‘bars’ waar eten ligt uitgestald zoals een saladbar en een hotbar. Dat laatste is geen erotische nachtclub, (al is de aantrekkingskracht zo’n beetje ’t zelfde), maar warm eten. Je kunt zelf kiezen wat je wilt eten en combineren zoals jij het wilt. Je betaald per kg. Getrokken door de geur loop ik achter mijn altijd verstopte neus aan en schep ik inmiddels uitgehongerd een box vol met voedsel. Net als ik denk dat ik wel genoeg heb wordt ik verleid door tonnen aan versgebakken koekjes, cakes, taart en andere baksels. En dat is altijd het lekkerst in combinatie met koffie. Nou weest niet bang, ook dat is aanwezig in alle overvloed. Ik bestel een kleine caffe latte, zonder enige bijzondere toevoegingen. Want voor je ’t weet zie je door de siroopjes, suiker, cacoa, creamers, spikkels en glitters de koffie niet meer. Met mijn handen vol loop ik richting de kassa. Het lukt mij om de afdeling beauty & gezondheid, books & magazines, must haves, chocola en instant happiness te passeren. Wacht, mijn water is op en dat moet je constant drinken om niet uit te drogen in deze hitte. Even snel wat mee pakken. Nee, toch niet. 20 soorten water en ik houd niet van bubbels in mijn water. En wat betekent in vredesnaam Electrolyte? Ik vraag het aan een andere klant. Gerustgesteld door haar bevestiging dat ik niet wordt geelektrocuteerd maak ik mijn keuze. Trillend van verlangen om mijn super food te gaan proberen, reken ik af. Het gaat gelukkig goed met de cassiere. Ik stort mij uitgeput neer op een stoel in het cafe waar ik mijzelf volprop en gebruik maak van de gratis Wi-Fi. Vier uur verder verlaat ik verzadigd het paradijs om vervolgens alle calorieen er weer keihard uit te zweten.