Vamos a la playa oh oh what a drama

31 augustus 2018 - San Salvador, El Salvador

Vamos a la playa oh oh what a drama..

Dagje strand. Ik zie la Libertad op de borden staan, had ik ook wel behoefte aan, vrijheid! Ik verblijf nu bij amigos in San Salvador. Een gezin met 2 tiener jongens. Lieve mensen en enorm gastvrij. Ik voel me alleen beetje beperkt in mijn vrijheid omdat ze al helemaal plannen hadden gemaakt voor mij. Ik wilde vandaag bijv. naar het strand in El Tunco een surfers plek. Ik dacht pak gewoon lekker de bus en scheur daar naartoe. Maar toen ik dat voorstelde werd me dat volledig afgeraden, zelfs verboden. Volgens hen te gevaarlijk vanwege overvallen op bussen. Zelf hebben ze dat namelijk een keer meegemaakt. Ik ben zo gewend aan mijn vrijheid en te kunnen gaan waar ik wil dat ik even moet wennen hieraan. Maar goed ik wordt dus heel relaxt helemaal naar het strand gebracht met de auto en weer opgehaald! Voel me net de koningin 👸. Lekker zwemmen dacht ik. Nou dat was een hele bevalling. Ben nog nooit bevallen, maar dat bevalt me wel 😉. Dus ik eerst nieuwe flip flops gekocht. Het strand had namelijk alleen maar grote keien, die keiheet waren! Ik vroeg aan een paar chicos of ik een heel stuk verder langs het strand kon lopen. Een 'strand' wandeling dus. Volgens hen wel maar alleen over de keien. Geen probleem dacht ik, Ik ben een kei in hiken over keien en is avontuurlijk. Beweeg ik eindelijk weer is een beetje na al die bus en autoritten. Dus ik loop, of struikel meer over de keien richting, ja geen idee eigenlijk. Een beveiliger met een enorme gun kijkt naar me vanaf een omheinde plek. Ik vraag in mijn junglespaans of hij mij beschermt, hij knikt. 10 minuten later blijkt hij daar om een andere reden te zijn. Het 'strand' loopt dood. Een enorme rots duikt op als de ijsberg in in de Titanic. Maar links van mij zie ik hangmatten, gras en een bad. Top kan ik hier lekker in t gras liggen na 't zwemmen denk ik. Maar dan komt gun man naar mij toe. Dit is een resort, of ik por favor wil vertrekken. Tuurlijk, perdon, maar kan ik verder lopen vraag Ik?? Jaja zeker gewoon rechtdoor. Oké oké gracias. Ik loop verder. Maar die enorme rots is er nog steeds. De golven beuken er tegenaan en er is een sterke stroming, die mij, zo fantaseer ik, naar binnen in de grotten zullen sleuren als Ik daar probeer doorheen te zwemmen. Schiet me dan maar liever neer. Ik loop terug. Het uitzicht is geweldig mooi. De keien zijn glad en branden onder mijn voeten. Terwijl de zon genadeloos op mijn blote hoofd schijnt struglle ik verder. Hier kan ik niet zwemmen, te hoge golven en teveel stenen. Ben blij met mijn flip flops, ze zijn nog steeds heel. Even vragen waar ik 't beste kan zwemmen. Verderop, oké gracias. Ik zie verderop idd iets wat meer op strand lijkt. Maar eerst een paar 100 meter weer over keien struikelen. De zon schijnt nog steeds, feller nu. Ik raak oververhit. Ik zie een pad bovenaan, daarachter parasols, een zwembad en ligstoelen. Loop ik hier te steggelen terwijl ik daar gewoon kan lopen. Wat een opluchting. Komt een beveiliger op mij af, zijn gun is wel kleiner, maar zijn mond is groter. Hele preek in' t Spaans. Si si, no idea, perdon. Ik had wel een idee, I m not that innocent, maar oops I did it again. Ik loop verder naar de keien. Oké verderop kan ik vast zwemmen. Ik zie in elk geval 2 mensen in het water. Alleen staan dan wel. Ik vraag of je hier goed kan zwemmen, jaja, oké thanks. Ik leg mijn tas en kleren neer. Wat stinkt het hier denk Ik, en waarom is mijn linkervoet nat??! Ik zie het, een afvoerpijp komt uit op het strand, precies naast mijn tas. Mijn oog valt op een rotte vis en bananenschillen. Mmm.. Ik loop naar t water, verbrand mijn voeten aan t zand. Geeft niet, straks lig ik lekker in 't verkoelende water. Dacht ik. Mega veel stenen. Het water voelt aan alsof een hele schoolklas er net in heeft geplast. Ik zie het voor me, mijzelf rondtollend in het wilde water, als een pinguïn met obesitas overspoeld door de golven en vol blauwe plekken als ik eruit kom. Weet je, ik probeer 't wel een andere dag. Ik ga zitten en zie een man op mij af komen lopen. Ik zwaai blij als een onschuldig kind. Lachen werkt bijna altijd. Hij komt niet dichterbij, houd me alleen maar in de gaten. Hoe kom ik hier weg? Een medewerker van het resort, deze werkt wel mee laat me zien waar ik eruit kan, via een restaurant. Hij begeleid me via het resort waar hij werkt. Ik mag mijn voeten afspoelen onder een koude douche, maar ga er helemaal onder staan omdat ik bijna hyperventileer. Wat een verfrissing! Vond hij ook volgens mij, starend naar mijn wetlook. Een ijskoude citroenlimo en een fantastisch uitzicht over de zee maken mijn dag toch weer goed.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl