Bugbites

30 juni 2018 - Verenigde Staten, Verenigde Staten

Ze zorgen voor slapeloze nachten, irritaties, gekmakende gedachten, totale radeloosheid, uitputting en dat je aan niets andere meer kunt denken. Ik heb het niet over een manische verliefdheid, maar over de gevreesde bugbites. In het Nederlands beter bekend als de beet van de mug. De Nederlandse mug is er één die je van tevoren laat horen dat ie je 't leven zuur gaat maken. De Amerikaanse bug is een sneakky silent sniper. Je hoort 'm niet, maar als je 's avonds naar bed gaat voelen je armen en benen aan als een chesterfield meubel die je wilt bewerken met het ruwste schuurpapier. Áls je eenmaal in de verleiding komt om te gaan krabben, is het hek van de dam. Het is een vorm van zelfbevrediging die maakt dat je jezelf tot bloedens toe laat bewerken. Dan heb je ook nog de zogenaamde 'Sand flies'. Je ziet ze niet, maar voelt ze wel. Zoiets als vlinders in je buik. Sand flies gaan snel en doelgericht te werk. Voor je het doorhebt zie je eruit alsof je door de waterpokken bent getroffen. Omdat het mijn leven zo beheerst heb ik besloten er een gedicht over te schrijven.

Ik heb een deet met een mug
Sinds 2 weken is het aan
Ik kan er slecht van slapen
Hij 's niet van me af te slaan.

Ik deet eerst alsof ik 'm niet zag,
Maar dat heeft ie niet gepikt!
Toen ik vredig te slapen lag
Ben ik helemaal lek geprikt!